* ترس احساسی منفی است که بهرهوریمان را مسدود میکند. مانع هورمونهای حس خوبمان میشود و توانایی تفکر و حل مشکلمان را در سایه فرو میبرد. اهمالکاری در مواجهه با ترس طبیعی است.
راهحل چیست؟ پیداکردن شجاعت، اینکه به ترسمان نگاه کنیم و آن را بپذیریم و از آن عبور کنیم. این شجاعت از سه منبع میآید:
*اولین منبع درک ترس خود است.
باید از خود بپرسید: چرا تا حالا اون پروژه رو شروع نکردم؟ از چی میترسم؟ این ترس از کجا میآد؟
*دومین منبع کاهش ترس است.
ترسهای ما معمولا بزرگنمایی میشوند. برای اینکه اجازهی فاجعهسازی به خود ندهید، از خودتان سه سؤال بپرسید: آیا این موضوع در ده دقیقهی آینده اهمیت خواهد داشت؟ آیا این موضوع در ده هفتهی آینده اهمیت خواهد داشت؟ آیا این موضوع در ده سال آینده اهمیت خواهد داشت؟
*سومین منبع عبور از ترس است.
اگر میترسید که دیگران چه فکری دربارهتان میکنند، به خودتان یادآوری کنید که اکثر افراد دربارهی شما فکر نمیکنند. ما انسانها گونهی خودآگاهی هستیم؛ اما معمولا قضاوتگر نیستیم.