کتاب «من بیچاره، کرهاسبم و هیچکاره» سومین کتاب از مجموعهی چهارجلدی «من بیچاره» است که در نشر افق منتشر میشود. در این کتاب، ماجرای کرهاسبهای توی یک اصطبل بهشیرینی تمام بیان میشود. هر کدام با شخصیت خاص خود و روابط جذابشان، عضوی از یک جامعهی کوچکترند و احساساتی همچون دوستی، رقابت، عشق، مراقبت از دوستان، وفاداری و حس ماجراجویی را بهخوبی تجربه و بیان میکنند. نویسنده توانسته ِ فضایی خلق کند که در آن، حیوانات در کنار انسانها زندگی میکنند و در تجربهی آنها شریک میشوند.
این کتاب از دو جنبه بسیار جالب است: خواننده هم از نقطهنظر اسبها به انسانها و زندگی نگاه میکند (چیزی که در کتاب کودک اگر نگوییم بیسابقه، بسیار نادر است) و دوم اینکه همزمان میتواند با تکیه بر قصهگویی و قوهی تخیل نویسنده، ماجرایی هیجانانگیز و جذاب را دنبال کند که در آن هم آدمهای خوب و مهربان وجود دارد، هم آدمهای بدجنس؛ یعنی طیفی از ویژگیها و رفتارها برای خواننده در نظر گرفته شده، و نه فقط داستانی تکبعدی با شخصیتهایی تکبعدی.
کتاب تصویرهای سیاهوسفید دارد که خیلی بامزهاند و در واقع، داستان فوقالعادهی آن را تکمیل میکنند. ترجمه عالی است و مترجم بهخوبی توانسته فضای داستان و شخصیتهای متنوع و متعدد آن را از کار درآورد.