«با خالق هستی» از قلبهای رنجدیده و اندوهگین سخن میگوید. از دلهایی که پناهی جز خداوند ندارند. جی. پی. واسوانی بهخوبی از این درد و رنج آگاهی دارد و درمان این درد را میداند؛ روآوردن به درگاه آن طبیب یکتایی که دوای هر دردی به دست اوست، پناهجستن در کوی آن دوست بیهمتایی که پناهگاه هر جنبندهایست و هر دم آگاهبودن از حضور مهربان او در رگهای تپندهی هستی!
نویسنده از چرایی رنجبردن آدمی سخن میگوید و راه رهایی از رنج را توجه به برکات زندگی و سپاسگزاری از خالق هستی برای داشتهها و برکات زندگی میداند. همچنین نویسنده از بازگشت نتیجهی کارهای نیک و بد به سوی آدمی سخن میگوید و بنابراین، خواننده را به نیکی همیشگی فرامیخواند. «با خالق هستی» رنج را بخشی از زندگی و آموزگار آدمی میداند که نمیتوان از آن گریخت، بلکه باید با پذیرش آن، راهی برای برونرفت پیدا کرد. واسوانی ایمان و دعا را راهی برای رهایی از رنج معرفی میکند و هشت پیشنهاد برای رهنمونساختن انسان به سوی شادی و نیکبختی ارائه میکند. در ادامه واسوانی دست خواننده را میگیرد و راههای چیرگی بر ترس و روش مراقبه را به او میآموزد. در پایان راه، خواننده با بزرگانی که خدا را در لحظهلحظهی زندگی خود میبینند و آرامش و آسایش از او دارند، همنوا میشود و نجواهای محرمانهی آنها را با معبود یگانه به گوش جان میرساند.
«با خالق هستی» میتواند راهگشای کسانی باشد که بهشدت احساس رنج، سرخوردگی و درماندگی میکنند، همهی درها را به روی خود بسته میبینند و ناامید از دست یافتن به نیکبختی هستند. این کتاب، قدرت آرامش و شادیبخشیدن را به رنجدیدگان جهان دارد و میتواند راهگشای انسانهای دلشکسته باشد. این کتاب حضور خداوند را در جایجای زندگی به آدمی نشان میدهد و با ارائهی راهکارهایی ساده، اما کاربردی، آرامش و احساس نیکبختی را به زندگی دردمندان بازمیگرداند.