کتاب اشغال (انقلاب دوم، تولد آمریکاستیزی) کتابی از صادق زیباکلام استادتمام علوم سیاسی دانشگاه تهران و حسام بشرویه نژاد کرمانی است. این کتاب از منظری انتقادی-تحلیلی به بررسی اشغال سفارت آمریکا در 13 آبان 58 میپردازد. به باور نویسندگان این رویداد مسیر انقلاب اسلامی و به تبع آن مسیر تاریخ ایران را تغییر داد. نویسندگان در پی کاوش تاریخ این رویداد هستند. به عبارت دیگر آنها میخواهند اشغال سفارت آمریکا را در بستر زمان و مکان رویداد بررسی کنند، نه از منظر انسانی که حدود 4 دهه بعد از این رویداد را دیده است.
شاید اولین و اساسیترین محل جدل در باب این حادثهی تاریخی، پاسخ به پرسشی بنیادین در باب ماهیت اصلی انقلاب سال 1357 ایران باشد. بهراستی هدف انقلاب ایران کدام بود؟ نفی استبداد و استبدادستیزی و یا نفی استثمار و استعمارِ امپریالیسم جهانخوار و استکبارستیزی و در رأس آن هم ایالات متحده آمریکا؟ آیا آمریکاستیزی از همان ابتدا جزءِ لاینفک آرمانهای انقلابیون و از پایههای ایدئولوژی مکتب انقلابیون بود؟ و یا بعدها و به مقتضیات زمان به یکی از ستونهای اصلی مانیفست انقلاب اسلامی ایران بدل گشت؟ ریشههای این خویِ آمریکاستیزی از چه زمانی و از کدامین منفذ تاریخی وارد گویشِ رهبران و حاکمان ایران پس از انقلاب 57 شد؟